Annual Insight Logo
Terug naar blog overview

(Intelligence x Strategy) = Het vernieuwde Annual Insight

Geschreven door:

Bart Zirschky
1 jaar geleden

Verwarring. Excuus. Wij zijn de laatste tijd niet geheel duidelijk geweest in onze externe communicatie. Het jaar 2016 is voor ons als een Tesla op kernenergie voorbijgeraasd, zonder de buitenwereld te informeren waar we ons eigenlijk mee bezig houden.


Voordat ik onze nieuwe identiteit bekend maak zal ik dit zorgvuldig inleiden, met een klein tipje van de sluier.

Brand Identity

Er is namelijk de laatste tijd veel gebeurd. Zowel binnen onze nieuwe Annual Insight-muren, als daarbuiten. Met name daarbuiten. In de afgelopen 7 jaar is het leveren van een 100-tal geprinte pagina’s aan bedrijfsanalyses veranderd in inhoudelijke workshopsessies waarbij we het voltallige managementteam ondersteunen in strategiebepaling en -uitvoering. Het aanzien van Annual Insight is veranderd bij de klant, net zoals onze toptalenten zijn meebewogen. Van het bedrijf dat heldere bedrijfsanalyses maakt, naar een serieuze sparringspartner. En ik kan stellen dat wij ons bijzonder prettig voelen in deze rol. Want als de klant je de mogelijkheid geeft om mee te denken ontstaan er nieuwe kansen, en kunnen wij excelleren. 131 kansen in de afgelopen 3 jaar om precies te zijn, welke anders waren dan onze reguliere dienstverlening.


De 131 kansen die wij met beide handen hebben aangepakt zijn allemaal uniek. Tot op zekere hoogte. Alles is namelijk terug te leiden tot data verzamelen, structureren en verwerken, analyseren/interpreteren, conclusies trekken, bevindingen presenteren en waar mogelijk implementeren. Erg abstract, want dat is eigenlijk wat alle (strategie-)consultants doen. Echter, de manier waarop wij het doen maakt ons uniek in wie wij zijn. Als relatief jong bedrijf zonder invloed van werknemers die gedrild zijn door gerenommeerde adviesbureaus, hebben wij een eigen methode ontwikkeld. Een methode waarbij de combinatie tussen slimme technologie (zoals datascrapers en algoritmes) en hoog opgeleide jonge talenten goud blijkt te zijn. Die combinatie, gestaafd op data die voor iedereen toegankelijk is, maakt ons uniek in de adviesbranche.


In Zuid-Europa zoeken naar een overnamekandidaat, die naadloos aansluit bij de wensen van de klant, zonder ook maar één voet over de grens te zetten. Een top-10 AGF-speler in Nederland vertellen dat er een productiefaciliteit moet worden gebouwd om de positie in de keten niet te verliezen. Een gemeente adviseren met welke zorgaanbieder ze meteen om tafel moeten, omdat deze binnen afzienbare tijd in de (financiële) problemen gaat komen. Een top-5-speler in de logistieke sector laten inzien dat er stappen dienen te worden ondernomen qua efficiëntie om het marktaandeel te kunnen behouden. De mogelijkheden zijn eindeloos. En de klant weet het liever gisteren dan vandaag. Met data die gewoon voorhanden is, kan dit ook. Snel, objectief, scherp en feitelijk onderbouwd.


Voor onze collega’s is het al gesneden koek, maar voor de beeldvorming leek ons dit het juiste moment om het ook daadwerkelijk te communiceren naar de buitenwereld. Daarom introduceren wij het nieuwe Annual Insight. Compleet in een fris nieuw blauw jasje, waarbij we onderscheid maken tussen twee services.


Het vertrouwde Annual Insight zoals jullie het kennen gaat verder onder de naam Annual Insight Intelligence. Een full-service concept voor het volgen van concurrenten, afnemers en leveranciers. Onderbouwd met individuele bedrijfsanalyses, benchmarks en inspirerende workshops. Een dienstverlening die jaarlijks wordt onderstreept door meer dan 300 middelgrote tot grote organisaties in binnen- en buitenland.


Annual Insight Strategy. Nieuw voor de buitenwereld, maar bekend voor ons en een deel van onze klanten. Projectmatig werk, gestaafd op publiekelijk beschikbare data, gestuurd vanuit een strategische doelstelling. Een doelstelling die vooraf concreet wordt gemaakt door in te gaan op wat de klant daadwerkelijk wil. In 2017 een nieuwe markt toetreden? Objectief en ongehinderd de béste overnamekandidaten vinden? De volledige waardeketen in kaart brengen? Uitzoeken wie het best presteert in de gehele sector? Of continuïteit waarborgen met je leveranciers? Het kan allemaal middels onze doorontwikkelde methodes, welke in de afgelopen jaren steeds verder zijn aangescherpt.


Uiteraard kun je deze nieuwe methodes niet doorgronden in de afgelopen 620 woorden.

Daarom hebben we het voor jullie nog concreter gemaakt door een nieuwe website te lanceren waarop de twee nieuwe services met bijbehorende methodes kristalhelder worden toegelicht. De komende tijd zullen we daar nog meer services aan toevoegen, want wij geloven dat u uw gevoel voor de écht strategische beslissingen graag onderbouwd met feiten.


Het jaar 2016 geeft ons veel vertrouwen om van 2017 een nog disruptiever jaar te maken. Bent u er ook klaar voor en bent u benieuwd of wij u kunnen ondersteunen? Of ben je geïnteresseerd naar de mogelijkheden als aanstormend toptalent? Neem een kijkje op onze nieuwe website of neem direct contact op met mij!


Dit artikel is geschreven door Bart Zirschky. Hij is te bereiken op bart.zirschky@annual-insight.nl of op 06-539 674 85 voor meer informatie.

Recente berichten

Marcos Meibergen versterkt Annual Insight als Director of Strategy

Annual Insight heeft per ingang van het nieuwe jaar zijn team versterk ...
lees meer

Hoe voorkom je als organisatie dat een groeispurt resulteert in groeipijn?

Hoe voorkom je als organisatie dat een groeispurt resulteert in groeip ...
lees meer

Binnenkomen bij een strategieconsultant?

Gewoon nieuwsgierig zijn Een baan waarbij je zelf verantwoordelijk ben ...
lees meer